היטל השבחה בפרויקט פינוי בינוי לעומת תמ"א 38

אחד הנושאים שהפכו למדוברים בשנים האחרונות הוא לא אחר מאשר הפרויקטים השונים של פינוי ובינוי ושל תמ"א 38. פרויקטים אלו נמצאים כיום כמעט בכל מקום אזור בישראל, החל מקריית שמונה שבצפון ועד לירושלים, חיפה ובאר שבע. יחד עם זאת פרויקטים אלו אמורים לחזק את תשתיות המבנים, לחדש ולעיתים גם להוסיף עוד קומה או שתיים. כל זאת תלוי בתוכנית העירונית ובמרביתם יתווסף מלבד הוצאות הבנייה, גם היטלים שונים כמו היטל שבח שעלולים להוות סכום לא קטן. אך מתי תדעו לשלם היטל השבחה בפרויקט פינוי בינוי בזמן? האם יש הבדל בין היטל שבח בפרויקט פינוי ובינוי לבין פרויקט תמ"א 38?

פרויקט תמ"א 38

היטל שבח בהיבט הכללי שלו חל על כל שינוי המתקיים בתב"ע, הוא מחושב בצורה כזו שבעל הנכס ישלם 50% מס מסכום בעליית הנכס. לשם דוגמא אם עליית הנכס הייתה כ300 אלף שקלים, יהיה מחויב בעל הנכס בהיטל שבח של 150 אלף שקלים במעמד מכירת הנכס. עם זאת עבור פרויקט תמ"א 38 קיימת חריגה, בכל הקשור לתמ"א הוספה של עד 2.5 דירות על ידי הקבלן הינה נחשבת חריגה מתוכנית התב"ע. הדבר הופך למשתלם גם עבור היזמים וגם עבור הדיירים, שכן יכולים להנות מפתור של היטל זה.

פרויקט פינוי ובינוי

פרויקטים של פינוי ובינוי הפכו ליותר פופולריים בשנים האחרונות, הייחודיות שלהם בשונה מפרויקט תמ"א 38, היא השימוש המקסימלי שניתן לעשות עם הקרקע. כך בעצם הופכים בעלי הנכסים לבעלי דירות חדשות לחלוטין, יחד עם זאת פרויקט של פינוי ובינוי אכן מחוייב בהיטל השבחה, אבל רגע יש לכך סעיפים.
סעיפים מורים כי מי שיגור בנכס החדר מעל ארבע שנים לא ישלם היטל שבח והפטור הזה מוגבל עד ל140 מ"ר. עם זאת חישוב היטל מס השבח האחרון מחושב על פי הרווח הפוטנציאלי של הדירה, למשל אם עלות הדירה ללא פינוי ובינוי עומד על כ3 מיליון שקלים ולאחר מכן על כ3.5 מיליון, היטל מס השבח יהיה בסך כ50% מסכום השבחת הנכס.