המודעות לוירוס הפפילומה בשנים האחרונות

וירוס הפפילומה תופס חלק ממאגר הוירוסים הנפוצים בעולם, כאשר הוא מגיע במגע עם לא פחות מ 80 אחוז מהאוכלוסיה. אך בשנים האחרונות נראה כי המודעות לוירוס הפפילומה תפסה תאוצה, יחד עם החיסונים שנכנסו אל פנקס החיסונים החל משנת 2013. אך יחד עם זאת ישנה חשיבות רבה להעלות את המודעות בנוגע לוירוס, ולא רק בגלל אחוזי ההדבקה שלו אלא דווקא בגלל ההשלכות ההרסניות שהוא יכול להביא איתו.

מי הוא הוירוס?

וירוס הפפילומה האנושי הוא בעל 200 סוגים של זנים, כ11 מהם נחשבים למסוכנים ויכולים לגרום למחלות סרטניות. מחלות אלו בניגוד למחשבה הרווחת בשנים האחרונות, אינה רק פוגעת בנשים ומסכנת אותם בתחלואה של סרטן צוואר הרחם, אלא גם אצל גברים אשר יכולים לחלות בסרטן פי הטבעת, אשכים, פין והפה. מחלות אלו כמובן יכולות להיות לא נעימות, אך יחד עם זאת כבר חולקו קרוב ל 300 מיליון חיסונים לאותם נגיפים מסוכנים ברחבי העולם.

דרכי טיפול-ישראל

כמה זנים של וירוס הפפילומה הוכחו בלא מעט מחקרים כאחראים על סרטן צוואר הרחם, ובישראל רק בשנת 2008 נמצאו כ2000 עם נגעים סרטנים וכמאתיים נשים החולות בסרטן צוואר הרחם. בישראל החיסון נכנס כבר בשנת 2013 כשהוא מיועד רק לבנות החל מגיל 14, אך מכיוון שגם בנים חשופים להשלכות הוירוס, כבר בשנת 2016 חויבו ילדים מגיל 13 לקבל את החיסון.

עתיד הוירוס

משנת 2006 מתבצעים מחקרים רבים המנסים לאמוד את יעילותו של החיסון, אלו נעשים במעל ל 50 מדינות שונות וחוקרות כמעל ל 100 מקרים של מקבלי החיסון וכאלו שלא. אחת המדינות הבולטות ביותר ובעלת ההישגים הבולטים עם מתן החיסון, היא אוסטרליה. כאשר היא מדווחת על ירידה בתחלואת סרטן צוואר הרחם בשיעור של 40 אחוזים! כך מתגלה גם במחקרים שונים הנעשים סביב הוירוס ברחבי העולם, כי חלה ירידה של בין 15 אחוזים לעד 24 בתחלואה בצוואר הרחם לשנים. חלק מהמומחים גם מנבאים ואפילו מצהירים כי הסיכוי שסרטן צוואר הרחם יכול גם להיעלם בשנים הקרובות.