כבר לא יכולה לעצום עיניים

אוטמת אוזניים, לא רוצה לשמוע! אני לא כמוהם, לא כמו אותם יהודים שהרכינו את ראשם, שהאמינו לבדיות של מקלחות, שעלו לרכבות, שהלכו למשרפות. אני הישראלית החדשה, ילדה צברית שחיה במדינה היהודים עם צבא יהודי חזק, עם ראש ממשלה שדואג לעם, עם מוסדות שיקבלוה באהבה בגלל ישראליותה.
ברוב המשפחות שמסביב הורים ניצולי שואה, הורים שנושאים את צלקות השואה, לרבים מהם מספר על היד שמזכיר להם הערב והשכם על נוראות השואה. חלקם מגדלים את ילדיהם בפינוק מוגזם, לא להחסיר מהם מה שלהם חסר כל כך. אחרים מגדלים אותם בפחד ובדאגה, שקושרים אותם לסינר מפחד שמא ואולי… אחרים מלעיטים במזון שיהיו חזקים לעת צרה, אחרים מגדלים בקשיחות להכינם לאם וכשהרע יפקוד אותם. ואנחנו הילדים מנסים לנתק את הקשר ליהודי של אירופה מהשואה, מנסים לבנות פה חברה של ישראלים צברים מתוקים בפנים וקוצניים בחוץ.
היו הורים ששתקו את השואה, היו שרצו לספר אותה כדי שלעולם לא נשכח ולא נסלח. היו שבכו בלילה בחסות החשכה והילדים שמעו ושתקו כאילו כלום לא היה. היו שהתעטפו בעצב ודפדוף יומיומי בתמונות יקיריהם שנספו בשואה, היו שנטרפה עליהם דעתם. אנחנו הילדים היינו מן דור של מעבר בין השמדת עם לתקומה מחדש מתוך האפר והעפר.
אבי לספר רצה, אני לא הייתי מוכנה להקשיב לדבריו, אטמתי את אוזני. מה חשבתי לעצמי? שאם אעצום עיניים, אם אאטום אוזניים, אם אסיט זאת ממחשבתי זה ימחק? זה לא היה? מחשבה ילדותית של חלק מדורי דאז ( כשהתבגרתי קראתי מחקרים על על הדור השני ועל נקיטת תגובה, התברר לי שלא מעט מבני הדור השני לשואה אטמו אוזניהם למה שהיה).
עם זמן והבנתי שאני כבר לא יכולה להיות אותה בת יענה הטומנת ראשה בחול ולא רואה את מה שמעבר לאפה. לא יכולה יותר לאטום את האוזניים, לא יכולה עוד לעצום את העיניים, זה בכל מקום: בבית הכנסת בפנסילבניה, בקמניץ שבגרמניה, בכרזות אנטישמיות באוניברסיטת קליפורניה, בכל מדינה ומדינה ברחבי העולם, בכל הרשתות החברתיות זה נמצא. שוב נשמעות קריאות: "חזירים יהודים", "יהודים החוצה", "להשלים את מה שהיטלר לא גמר". ומתוך כל מה שאני רואה אני מבינה שגם פה בארצנו אנחנו לא מוגנים משואה חדשה. לאנטישמיות שורש עמוק שיש ללמדו ועלינו היהודים מוטל למלא את תפקידנו כדי למגר גם את השואה.
אתרים נוספים על אנטישמיות:
http://www.daat.ac.il/daat/history/antishemiyut.htm
http://vamsinternational.org/
http://archive.jewishagency.org/he/antisemitism/content/25741