חינוך מחדש בעידן הזום והמסכות

לפני הכול, מה זה בדיוק חינוך ? בוויקיפדיה כתוב שחינוך זה "תהליך מתמשך של למידה, שבו האדם רוכש ידע, מיומנות, ערכים או עמדות". רצף המטרות של החינוך, כפי שמתואר בוויקיפדיה מייצג מאוד את הקושי לביצוע: מתחילים ב "ידע", עוברים ל "מיומנויות" ומסיימים ב "ערכים או עמדות". להנחיל ידע זה יחסית פשוט, מיומנויות זה כבר יותר קשה, וערכים או עמדות זה על גבול הבלתי אפשרי, בעיקר כי נראה שאין הסכמה בין המחנכים, על אותם ערכים או עמדות. מספיק להסתכל על רשימת שרי החינוך ב 30 השנה האחרונות, על מנת להבין שכל אחד מהם היה עם סט ערכים ועמדות שונה. בלי להיכנס כאן לדיון על איזה ערכים באמת כדאי להנחיל במערכת החינוך.

אם כל זה אינו מספיק, פרצה לחיינו הקורונה, ועכשיו את המשימה הבלתי אפשרית של הנחלת ערכים או עמדות (שאין הסכמה עליהם), אנחנו צריכים לבצע דרך זום, או עם מסכות על הפנים. דומה הדבר ללוליין, שהולך על חבל דק, וקושרים לו את הידיים מאחורי הגב, הדרך שלו לפגוש את הרצפה תהיה מאד קצרה. בואו ננסה בכל זאת להחליט על המטרה של החינוך, על אותם "ערכים או עמדות" ואחרי זה נראה איך מיישמים אותם בעידן הקורונה.

בדיון על ערכים ועמדות רואים בדרך כלל שאין טעם להיכנס לפרטים, כנראה זה תמיד היה נכון, אבל עם קצב החיים שלנו היום הפרטים משתנים כל הזמן, ומהר, ולכן כדאי לחזור למקורות ,ולראות מה כתוב בהם. אחד המקורות הטובים, הוא הלל הזקן שאמר את המשפט המאוד מוכר: "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", ואת כל שאר הפרטים הוא המליץ ללכת ללמוד, מה שאנחנו מנסים לעשות עכשיו. האם ניתן לחנך בעידן הקורונה, לערך שאומר שלא תעשה לאדם אחר את מה ששנוא עליך ? קריאה, אפילו רפרוף, בעיתונות על גווניה השונים, ובכל סוגי המדיה מראה, שהחינוך לערך כזה הוא קריטי ממש להישרדות של האנושות. השנאה בין בני אדם התגברה מאוד. תרגילים לחינוך כזה, אחרי שהבנו שהוא נחוץ, אפשר גם בעידן הקורונה, תנסו להקליד בגוגל "ערבות הדדית" ותראו מגוון שיטות וכלים לחינוך כזה.